Als men spreekt over CRM, gaat het vaak over CRM-SOFTWARE.
Mensen gebruiken de term “CRM-Tool”, of ‘systeem’ vaak als ze het over een systeem voor contactbeheer hebben.
De software helpt je immers om contactgegevens te verzamelen en te bewaren, en je verkoop op te volgen.
Er is dan spraken van een erg instrumentele aanpak, waarbij actief gestuurd wordt op verkoopacties en de financiële waarde van de klant.
De meeste CRM-softwaresystemen voldoen aan deze criteria.
De ontwikkelingen in de laatste jaren hebben de relaties tussen klanten en bedrijven echter ingrijpend en definitief veranderd. Het gaat niet meer alleen om klanten in de rol afnemer van producten en/of diensten. Het gaat steeds meer om samen opzoek gaan naar het creëren van waarde op basis van gedeelde waarde. Het gaat dus niet alleen om verkoopacties en financiële waarde, maar ook om interactie, beleving, betrokkenheid en emotionele klantwaarde.
Het gaat bij CRM steeds meer om het opbouwen van een dieper begrip, sterke relaties en een specifiek aanbod voor individuele klanten. Door goed, en op het juiste moment in te spelen op de wensen, behoefte en drijfveren van de klanten wordt de klanttevredenheid vergroot en tevreden klanten kopen meer en zijn loyaal.
CRM is dus zowel een strategie als software, want het is een strategie die technologische ondersteuning nodig heeft om te slagen. Zelfs als je een waterdicht plan uit doktert om foutloze klantgegevens te verzamelen of leads op te volgen, is je strategie weinig waard zonder de juiste software. Je blijft namelijk met heel veel handmatig werk zitten, wat niet vol te houden is wanneer je Klantenbestand groeit(zie vorige blog)
In het omgekeerde geval kan CRM-software je wel de juiste richting uit helpen, maar betekent het op zichzelf niet veel. Net zoals een goed paar voetbalschoenen nog geen wereldspits van je maken, is een CRM enkel nuttig als er een effectieve strategie en implementatie achter zit.
Wij helpen je graag met de CRM-strategie die bij jou past?